Hendrikx Van der Spek

Bureau voor bedrijfscommunicatie

Weblog

10.2.11

Afko 2: vivid

Concullega Caryn 't Hart van Tappan heeft onlangs een workshop van de Amerikaanse helderheidsgoeroe Fred Burt bijgewoond, managing director van Siegel+Gale. In het Tappanblog www.administratievecommunicatie.nl schrijft ze over de afko 'vivid' die bij Siegel+Gale meer betekent dan alleen 'levendig':

V = Visualise
Breng de informatie, indien mogelijk natuurlijk, in beeld.

I = Intimate
Maak het persoonlijk, communiceer met je klant op papier alsof je een gesprek voert.

V = Voice
Zorg ervoor dat je je eigen 'tone of voice', je eigen stem behoudt.

I = Idiot-proof
Spreekt voor zich.

D = Direct
Vermijd omhaal van woorden en onnodige mededelingen.

Voor alle duidelijkheid: het gaat hier om adviezen voor heldere en duidelijke schriftelijke communicatie. Afko's kunnen soms door hun eenvoud, vanzelfsprekendheid en inhoud een duidelijke 'schoonheid' hebben. Voor mijn gevoel ontbreekt dat bij 'vivid' helemaal. 'Vivid' voldoet als ezelsbruggetje, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Willem Hendrikx @ 14:35 | link |