Klantvriendelijk telefoneren… Telefoongesprek tussen mevrouw Bakker en een telefoniste van een grote energiemaatschappij:
Mw. Bakker: Dag, ik overweeg om over te stappen naar uw maatschappij, maar wil graag weten wat de transportkosten voor het leveren van energie zijn. Deze bedragen worden namelijk niet meegenomen in de berekening op jullie website. Klopt het dat ik deze kosten aan Liander moet betalen?
Telefoniste: Dat is per regio verschillend, (stroom van niet verstaanbare informatie door gemompel van telefoniste). Sluit af met vraag: maare….is het goedkoper dan?
Mw. Bakker: ??
Telefoniste: Is het bij ons goedkoper dan? (telefoniste bedoelt met deze vraag of haar maatschappij de energielevering goedkoper kan aanbieden dan de huidige energieleverancier).
Mw. Bakker: Ja, jullie zijn dan toch iets goedkoper, maar ik wil graag de transportkosten weten, zijn dat vaste bedragen, waar kan ik hierover meer informatie vinden?
Telefoniste: begint de vraag te begrijpen en luistert naar het antwoord van mw. Bakker, die het inmiddels zelf al heeft gevonden op de website.
Telefoniste: Zal ik uw gegevens noteren en een contract opsturen? Ik maak dan bandopnames van wat ik met u bespreek, stuur u een contract op, dat u desgewenst binnen 7 dagen kosteloos kunt annuleren? Want wij zijn toch goedkoper?
Mw. Bakker (wordt een beetje overvallen door deze vraag) Ik kan mijn gegevens toch ook via jullie website doorgeven?
Telefoniste: Ja, maar ik kan u nu ook alles opsturen, ik maak dan bandopnames van wat ik met u bespreek, stuur u een contract op, dat u desgewenst binnen 7 dagen kosteloos kunt annuleren? Want wij zijn toch goedkoper?
Mw. Bakker (??? Dit vroeg ze net toch ook al, of versta ik haar niet goed, ze mompelt nogal). Goed, ik antwoord maar met ja.
Telefoniste: Ik noteer uw gegevens, bespreek met u de prijzen, vertel u dat u het contract binnen 7 dagen kosteloos kunt terugsturen en maak bandopnames. Is dit duidelijk?
Mw. Bakker: Ja!!
Telefoniste: Wat is uw naam?
Mw. Bakker: Bakker
Telefoniste: Op welke naam mag ik het contract zetten?
Mw. Bakker: Bakker
Telefoniste: Wat is de voorletter?
Mw. Bakker: De W van Willem
Telefoniste: Wat is de voornaam
Mw. Bakker: Willem
Telefoniste: Wat zijn de voorletters?
Mw. Bakker: De W van Willem!
(Mw Bakker, oh, doe ik hier wel goed aan….)
Telefoniste: noteert overige gegevens
Mw. Bakker: Wanneer kan ik het contract laten ingaan?
Telefoniste: Hebt u nu een vast contract?
Mw. Bakker: Nee, variabele prijzen, dus waarschijnlijk een opzegtermijn van 1 maand. Ik wil daarom het contract graag per 15 januari in laten gaan, dan zit ik zeker goed. Anders heb ik straks een dubbele rekening en dat wil ik niet.
Telefoniste: Wilt u dat niet?
Mw. Bakker: uh?
Telefoniste: Dat was een grapje.
Mw. Bakker: oh
Mw. Bakker: Kan ik het contract dan per 15 januari in laten gaan?
Telefoniste: Dan moet u maar even met onze serviceafdeling bellen en vragen wanneer het contract ingaat, meestal duurt het 6 tot 8 weken en …. (stukje onverstaanbaar gemompel).
Mw Bakker: Serviceafdeling? Ik kan toch gewoon dit contract per 15 januari in laten gaan, dan kan ik mijn huidige energiemaatschappij tijdig opzeggen.
Telefoniste: U kunt het beste even met de serviceafdeling bellen etc.
Mw. Bakker: Goed, ik lees eerst het contract wel.
Telefoniste: Ik ga nu bandopnames maken en met u doorlopen wat ik met u heb afgesproken, wilt u alle vragen die ik u stel duidelijk beantwoorden met ja of nee? Ik start nu de band, is dit duidelijk?
Mw. Bakker: Ja
Telefoniste: Loopt de gegevens door
Mw. Bakker: (hé, nu versta ik haar wel!)
Telefoniste: Ik stop nu de band, is dit duidelijk?
Mw Bakker: Ja!
Pff, wat vermoeiend zeg. Dit gesprek duurde zeker een kwartier. Heb ik hier echt wel goed aan gedaan? Ik kan er natuurlijk nog onderuit, maar ik heb nog geen contract ontvangen. De annuleringstermijn van 7 dagen is inmiddels wel ingegaan. Vanavond snel weer mijn brievenbus checken! Oh nee de post staakt!
Denise
Tommy Hopstaken @ 14:45 |
link |