Hendrikx Van der Spek

Bureau voor bedrijfscommunicatie

Weblog

6.10.06

Vrijdag Nieuwsdag


Bloggers

Deze week - zo lezen we op marketingfacts - was er een kleine conferentie over bloggen en het bedrijfsleven. Internetpastoor Franciscus van Jole was natuurlijk van de partij en de marketingjongens. Van Jole richtte zijn pijlen weer op GeenStijl, het reactieblog dat leeft van reclame-inkomsten. Een verslag vindt u op adfoblog. Van Jole over GS: wat ze bij De Telegraaf niet geschikt vinden om af te drukken, kan daar wel op. Krek, zo zit het!
Marco Derksen ziet uiteraard nog wel waarde in weblogs, met name aan het begin van de nieuwsstroom. Marketingmensen proberen natuurlijk de marketingvoordelen te zoeken van weblogs. Die zijn voorlopig gering. Er zijn tot nu toe vooral nadelen, omdat bloggers het bedrijfsleven kritisch volgen. We zien dat bijvoorbeeld vaak bij de foodlogs die de producenten zeer kritisch volgen: klotebloggers!

Wit of groen
De witte en de groene spelling blijft de gemoederen van pakweg 573 mensen bezighouden. De Taalunie heeft een reactie geschreven in het magazine van Onze Taal. Het blijft natuurlijk een strijd die alleen wordt gevoerd door een kleine groep taalkundigen. Trouwens, wij werken voor de Taalunie, dus wiens brood men eet.... Toch hebben we de HvdS-gelederen onlangs versterkt met een van de medewerkers aan het Witte Boekje. En zo blijft straks een intern verscheurd bedrijf over: HV en DS.

Resumerend hebben we volgens mij één opdrachtgever die wit wil. Alle overheidsinstanties eisen natuurlijk groen. Het is al met al wel een gedoe voor schrijvers. Mijn keuze is daarom: iedereen groen, behalve degene die per se de teksten wit wil. Als er straks een witte spellingchecker is, richten we gewoon ergens op zolder een pc in met de witte spellingscontrole. :-)

De handleiding

Ik hoor u al zuchten waar blijft-ie? De Ian-knot voor mensen met haast. . De handleiding vindt u hier.

Rosa Spier @ 13:36 | link |