Hendrikx Van der Spek

Bureau voor bedrijfscommunicatie

Weblog

18.10.06

De 35.000 vrienden van Balkenende

Veel tijd en geld stoppen de campagneteams in websites, weblogs, Hyves-pagina’s en online videoboodschappen van hun politici. Deze internet initiatieven doen het goed in de media; alles wat met de verkiezingen en internet heeft te maken scoort. Zo maakte enige tijd geleden 'De wereld draait door' melding van de nieuwe interactieve weblog van Rutte en niet te vergeten zijn dagelijkse videoboodschappen getiteld 'Beschuitje met Rutte'. De VVD pakt het professioneel aan... Gisteravond maakte Koen van Huijgevoort, een DJ van CAZ radio, bekend dat Jan Peter Balkenende inmiddels 35.000 vrienden heeft op Hyves. Alsof de lijsttrekker met de meeste vrienden de verkiezingen gaat winnen. Koen wilde de uitdaging wel aan en riep iedereen op met hem online vrienden te worden, zodat hij Balkenende kan verslaan. Hij zet onder andere cheerleaders in van de Amsterdam Admirals. Het moet niet gekker worden.
Onder meer het RTL4-nieuws bracht gisteren een item over de start van de Stemwijzer, ook al was er door een technische storing niet veel te zien. Ja, hooguit Balkenende en Bos, naast elkaar zittend voor twee blanco beeldschermen. Balkenende vatte de situatie treffend samen: “Tsja, daar zitten we dan.” Later toen er wel gestemd kon worden, zag Rutte met lede ogen aan dat D66 in zijn rijtje bovenaan stond en zijn VVD helemaal onderaan.

Leuk campagne voeren via internet, maar het zijn de ‘oude’ media die zorgen voor de bekendheid. Zij helpen mensen een handje met tips voor interessante websites en brengen zo wat orde in de 'internet-chaos'.

Gertjan @ 11:13 | link |