Hendrikx Van der Spek

Bureau voor bedrijfscommunicatie

Weblog

21.4.06

35 miljoen opinion leaders

Uit onderzoek van Technorati blijkt dat wereldwijd meer dan 35 miljoen bloggers actief zijn. Dat klinkt ontmoedigend: bloggers lijken op de spreekwoordelijke roepende in de digitale woestijn. Maar dat valt mee, blijkt uit een recent onderzoek van Jupiter Research. Binnen de omvangrijke internetpopulatie zijn bloggers te beschouwen als opinion leaders: ze domineren de discussie en zetten zakelijke trends in gang.

Tegenspraak
Deze schijnbare tegenspraak is te verklaren als je de internetpopulatie nader bekijkt. Meer dan de helft van de internetgebruikers consumeert passief en draag op geen enkele manier bij aan het web. 23 procent komt alleen in actie als ze daartoe worden opgeroepen. Dat maakt de weg vrij voor de mindeheid die zich op het web presenteert via websites, messageboard en blogs. Hun meningen en ideeën zijn relatief invloedrijk. Van echte invloed is echter pas sprake als de (gevestigde) media de berichten van bloggers oppakken.

Representatief
De actieve internetgebruiker is volgens het onderzoek jonger en geëngageerder dan de gemiddelde internetgebruiker. Julian Smith van Jupiter is van mening dat de visie van deze groep niet representatief is voor de algemene publieke opinie. Maar wat ze zeggen is wel degelijk van belang, aldus Smith. Hij is van mening dat bloggers een interessante groep vormen om te polsen wat niet met harde middelen meetbaar is.

Marleen @ 14:35 | link |