Hendrikx Van der Spek

Bureau voor bedrijfscommunicatie

Weblog

29.3.06

Vrijdag nieuwsdag

Blogs en marketing

Wordt het ooit wat met blogs en geld? En specifieker met blogs en marketing? Blogs zijn hot. Er zijn er wereldwijd vele miljoenen van. Voor bloggers al jaren een verslavend spelletje, maar nu storten de marketeers zich in groten getale op bloggen. Het bedrijfsleven ontdekt relatieve) belang van weblogs. Steeds meer bedrijven hebben een weblog om het contact met de klant persoonlijker te maken of om het eerste contact met het bedrijf makkelijker te laten verlopen. Dit weblog scoort bij Google ook hoger dan de website waarvan het deel uitmaakt. Anderzijds hebben sommige bedrijven of organisaties al aan den lijve ervaren dat blogs negatieve of positieve invloed kunnen uitoefenen op de bedrijfsvoering. Een bekend Nederlands voorbeeld is de Stichting Stivoro die door liegbeest Weesie werd uitgemaakt voor leugensite. In de VS liet een blogger zien hoe je met een ballpoint een fietsslot kon openmaken. Het bedrijf dat de sloten produceert reageerde te laat. Weg slot, pechslot.

Wat wil de blogger? Die wil aanzien, erkenning en eeuwige roem. Vroeger verstopte je de sleutel van je dagboek immers onvindbaar, nu geef je de sleutel aan de wereld, ook al kijg je maar vij bezoekers per dag. De blogger wil eigenlijk hoger op. Romancier of journalist worden. Maar de eerste 'porfessional' moet nog opstaan. Tot mijn verbazing las ik op mijn eigen weblog dat ook de Volkskrant haar doelstelling bij de VK-weblogs heeft bijgesteld; de weblogs zijn nu ambassadeurs van de krant. Geen talent gevonden dus. Nog niet of nooit niet?

Hoe verwerft een blogger aanzien? Hij heeft diverse opties: een uitgever, bezoekersaantallen, het aantal externe links naar zijn weblog en geld uit advertentie-inkomsten. Maar ook dat laatste loopt nog niet zo'n vaart. is er al een Nederlandse blogger die leeft van zijn weblog? Ik betwijfel het.

Bedrijven doen er goed aan weblogs in de gaten te houden en dan bedoel ik vooral of bloggers hun bedrijf of producten bespreken. Hoe doe je dat? Via Technorati. Die site houdt miljoenen weblogs 'in de gaten'. Ook veel Nederlandse. Via zoekwoorden kunt u zien of u genoemd wordt en hoe? Zo kwam ik HVDS tegen op dit weblog!
Hoe dan ook: als u ontdekt dat een blogger u in een verkeerd daglicht stelt, kunt u adequaat reageren. Maar bindt vooral niet de strijd aan met de blogger. Daar houden ze van: hoe meer olie, hoe meer vuur! U doet er goed aan eerst zelf eens een weblog te starten en te ervaren wat is het is hoe je communiceert op een blog.

Rosa Spier @ 13:53 | link |