Hendrikx Van der Spek

Bureau voor bedrijfscommunicatie

Weblog

6.7.05

Screensaver effectiever dan e-mail?

Op WebWereld las ik het bericht over het onderzoek van de Universiteit Twente:

'Screensaver effectiever dan e-mail'

Bedrijven die werknemers op de hoogte willen houden, gebruiken hier veelal e-mail of intranet voor. Werknemers prefereren echter een speciale screensaver. [hele bericht]

Goh, leuk idee, een screensaver inzetten als communicatiemiddel. Maareh, zitten daar niet wat haken en ogen aan? Een klacht bij e-mail als informatiemdium is dat mensen het niet altijd lezen, omdat ze vaak overspoeld worden met berichten en dus daarom zeer selectief lezen.
Maar hoe weet je dat je mensen wel bereikt via een screensaver? Als iemand constant zo actief is dat de screensaver niet aanspringt, krijgt hij of zij ook geen berichten te zien...

De soep blijkt echter helemaal niet zo heet als WebWereld 'm eet. Een kleine zoektocht naar hetzelfde bericht op andere sites leidt me naar ComputerIdee, alwaar wat meer nuance is aangebracht. Men laat de wetenschapper zelf aan het woord:

Tussen het lezen van berichten via intranet en de screensaver bleek geen verschil. De keuze voor een medium, voor het verzenden van informatie, is in eerste instantie afhankelijk van het onderwerp en de lengte van het bericht. En daarnaast speelt het gebruik van het medium door de organisatie een belangrijke rol. "Uit de resultaten blijkt dat niet één medium het meest geschikt is voor het verzenden van interne bedrijfsinformatie. Een combinatie van media blijkt het beste," stelt Barnhoorn. [hele bericht]

Kijk, dat klinkt al een stuk logischer. Wedden op één paard is immers nooit verstandig!

Anoniem @ 18:03 | link |