Hendrikx Van der Spek

Bureau voor bedrijfscommunicatie

Weblog

29.4.05

Vrijdag logdag

Professioneel bloggen

Het bedrijfsleven heeft het weblog ontdekt. Daarover heb ik deze week al gepost. Als het bedrijfsleven er brood in ziet, dan moeten er wel grote aantallen bezoekers zijn. Dan hebben we het natuurlijk over het veel grotere Engelse taalgebied, daar heb je als populair log al snel 500.000 bezoekers per jaar. Hoe krijg je veel bezoekers? Ik bedoel afgezien van het posten van babes? Ik vermoed dat het op dezelfde manier gaat als in de boekenbranche: mond-tot-mondreclame of in dit geval blog-to-blogreclame. De Da Vincicode bijvoorbeeld heeft zijn succes te danken aan mond-tot-mondreclame. De grote Amerikaans blogs verwijzen net als in Nederland voortdurend naar elkaar.

Inmiddels zijn er webloggers die professioneel gaan bloggen. Jason Kottke bijvoorbeeld was internetvormgever en nu gaat hij proberen te leven van zijn weblog. Niet met geld uit het bedrijfsleven, maar met geld van zijn bezoekers, hij noemt ze zijn micropatrons. Kottke wil een jaar lang als professioneel blogger door het leven gaan. Er is nu al een lange lijst van micropatrons. Kottke is dan ook een uitermate populair weblog in de VS.



Een van zijn micropatrons - het kwaliteitsblog Idlewords - heeft het idee nagevolgd, maar pakt het - mogelijk bij gebrek aan bezoekers - groter aan: hij zoekt een macropatron. Dat wil zeggen iemand die in een keer een grote som geld op tafel legt. Een soort mecenas dus.

En Nederland? We hebben hier natuurlijk betaalde bloggers, mensen die in dienst van organisaties bloggen, zoals bij de grote kranten en bij Quote. Maar deze bloggers doen vast nog een hoop andere dingen voor hun geld.

Rosa Spier @ 05:28 | link |