Hendrikx Van der Spek

Bureau voor bedrijfscommunicatie

Weblog

1.3.05

NS trekt je aandacht

Het had een flinke aanloopperiode nodig, maar tegenwoordig communiceert de NS er flink op los bij vertragingen. Soms wat teveel (denk in een kapotte trein om de vijf minuten op de hoogte worden gehouden van een niet-veranderende stituatie), maar da’s beter dan de omroepstilte die er eerder nog wel eens te horen was.

Naast de onmisbare omroepsels in de trein en op het perron zijn er tegenwoordig ook informatieborden. Borden waarop kan worden weergegeven waar er vertragingen zijn en hoe lang de vertraging kan duren. Lastig aan de borden is dat ze nogal klein zijn, de informatie wordt meestal verspreid over twee pagina’s. En op de een of andere manier zie ik altijd precies de tweede pagina waarop dan alleen het woord ‘vertraging’ staat.

Alsof ze het erom doen: de tekst zo lang maken dat precies dat woord op de tweede pagina staat, zodat je aandacht wordt getrokken en je wacht tot de eerste pagina in beeld komt. Heel slim natuurlijk: de boodschap komt zo wel over!

Anoniem @ 08:48 | link |