Hendrikx Van der Spek

Bureau voor bedrijfscommunicatie

Weblog

13.8.04

Digitaal lijntje: IT-jargon werkt verwarrend

‘Een “digitaal lijntje” is nu eenmaal vager dan “adsl”’, zegt Henk Slabbekoorn van Via.Networks vandaag in de rubriek DaginDaguit van de Volkskrant. Uit recent onderzoek van Via.Networks onder 340 Britse MKB’ers blijkt dat het jargon van IT’ers erg verwarrend werkt bij IT-aankopen. Zo’n 25% van die ondernemers gaf zelfs aan wel eens verkeerde IT-aankopen te hebben gedaan door die verwarring.

Als reden voor jargongebruik voert Slabbekoorn aan dat je er ‘juridisch en contractueel gezien’ bijna niet aan ontkomt. Dat geloof ik graag: jargon is specifieker en dus duidelijker – voor de jurist en de IT’er dus. Maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat de verkopers tijdens het verkopen niet veel duidelijker kunnen zijn! Ik zie hier een groots communicatief leermoment voor IT-bedrijven, om even wat ander jargon te gebruiken.

Zo kunnen IT-bedrijven natuurlijk heel goed een FAQ-pagina over jargon opnemen op hun site. Of een verklarend woordenlijstje toevoegen aan contracten en bestellingen. En termen uitleggen tijdens verkoopgesprekken is natuurlijk sowieso gemakkelijk te doen. Bent u dat IT-bedrijf dat z’n “technische” communicatie goed voor elkaar heeft, dan ligt er een markt voor u open!

Ook voor ondernemers valt er natuurlijk nog wat te leren, en wel het aloude motto “Vragen staat vrij”. Begrijpt u niet precies wat die vlotbabbelende verkoper zegt? Aarzel niet en vraag. Denk eraan: er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Anoniem @ 16:04 | link |