Hendrikx Van der Spek

Bureau voor bedrijfscommunicatie

Weblog

26.1.04

'Best' dom

De nieuwe slogan van de Europese Unie is niet bij iedereen goed gevallen en dan druk ik mij nog genuanceerd uit. En zeg nou zelf, ze hebben ook gelijk. De nieuwe slogan is namelijk: ‘Europa. Best belangrijk’. En wat zegt dat nou precies? Dat Europa niet zo heel erg belangrijk is? Dat er veel meer dingen zijn die wel belangrijker zijn? Dat je Europa 'best serieus' kan nemen? Maar dat dat niet per se hoeft?

De vraag is dan ook of de bedenker van deze slogan zijn dag niet had of gewoonweg geen inspiratie? Feit is wel dat de campagne dit jaar ruim 2 miljoen euro kost. En in de jaren daarna gaat het om telkens 1,2 miljoen euro.

Enkele reacties op de slogan:
- ’Beter geen slagzin dan zo'n slagzin.'
- ‘Dit is net een kopje slappe thee. Er zijn zo veel dingen best belangrijk.'
- 'Het is natuurlijk een zeldzaam slappe regel, die alle vooroordelen over Europa bevestigt.'
- 'Ik denk dat ze hebben willen relativeren, van de slogan een luchtig nootje hebben willen maken. Maar het is vlees noch vis.'

'Europa. Best belangrijk', moet de Nederlander doordringen van het belang van de EU. Maar of dit met deze campagne gaat lukken, is nog maar de vraag. Laten we het 'best'' hopen...

Marleen @ 11:52 | link |