Hendrikx Van der Spek

Bureau voor bedrijfscommunicatie

Weblog

29.10.03

Over ons

Bij HvdS werken we aan een nieuwe website. We zijn druk bezig met indelen en ontwerpen en een van de onderdelen die van het begin af aan aanwezig is, is Over HvdS. Deze rubriek bevat informatie over de geschiedenis van HvdS, de medewerkers, etc.

De rubriek Over… is veelvoorkomend onderdeel op bedrijfswebsites. Vooral Amerikaanse websites hanteren About us veelvuldig. Best vreemd, aangezien een bedrijfssite meestal in z’n geheel over het bedrijf gaat... Een rubriek Over … is dus eigenlijk vrij onzinnig. Maar toch, het blijft een handig label voor achtergrondinformatie over het bedrijf zelf.

Susan Solomon, columnist over content bij Clickz.com, vindt About us maar een vreemd onderdeel, zo blijkt uit haar artikel Let’s talk about us. "Waarom staat About us vaak achteraan de navigatie?" En "Is het niet heel verkeerd dat een lezer een About-sectie nodig heeft om erachter te komen wat het bedrijf nu precies is? Dat zou toch eigenlijk duidelijk moeten zijn bij de eerste blik op de site."

Jacob Nielsen heeft – vreemd genoeg - helemaal geen problemen met About us-rubrieken. Nou ja, behalve dan dat de usability ervan vaak te wensen overlaat. De Nielsen Norman Group deed onderzoek naar de bruikbaarheid van About us-rubrieken. De resultaten er van bespreekt hij in zijn Alertbox van afgelopen maandag.

Ik kan me echter wel vinden in de opmerkingen van Susan Solomon. Best een eye-opener, dat artikel.
Wat vindt u?


Anoniem @ 09:38 | link |