Hendrikx Van der Spek

Bureau voor bedrijfscommunicatie

Weblog

22.5.03

Hoe beheer ik mijn webcontent?

Vorige week donderdag (15 mei) was ik op het Content Management Systems (CMS) congres, georganiseerd door Centrum voor Kennis Communicatie (CKC). Er lagen interessante vragen op tafel:
  • Hoe selecteer ik een CMS?
  • Wat zijn kritische succesfactoren bij het implementeren van een CMS?
  • Hoe zorgt u dat uw gebruiksvriendelijke CMS ook werkelijk gebruikt wordt?
Aan de hand van presentaties van Martijn Hoogeveen (Hoogleraar Open Universiteit, columnist bij Computable) en Erik Hartman (Hartman Communicatie) en ervaringsdeskundigen van ABN-AMRO en de Fietserbond werden we voorzien van antwoorden op deze vragen. Verder kwamen ook de diverse CMS-leveranciers uitgebreid aan bod.

En wat hebben we ervan geleerd?
Neem de tijd om goed na te denken over wat je wilt met je (web)content, hoe je het wilt gaan beheren en hoe het in de organisatie komt te staan. Maak een gedegen plan en voer dat uit. Realiseer je dat het invoeren van een cms een organisatieverandering op zich is en dat daar dus een hoop communicatie bij komt kijken om draagvlak en bewustzijn te creëren. Erik Hartman zei het treffend: participatie is acceptatie. Kijk ook maar eens naar deze onderzoeken: Interne communicatie bij E-Business Projecten en Interne communicatie bij de implementatie van ICT-projecten

Een kritische noot: de CMS-leveranciers presenteren hun waar als dé oplossing voor een succesvolle, goed bezochte site. Dat is wel erg kort door de bocht. Een gebruiksvriendelijk CMS zorgt nog niet voor een leuke site met goede content...dat is namelijk nog altijd mensenwerk. Het bekende adagium a fool with a tool is still a fool geldt ook hier! Natuurlijk kan een CMS de weg naar een goede site wel faciliteren, maar da's een ander verhaal.

Anoniem @ 21:07 | link |